2011-02-15 | 12:50:21

veckans Jordugbbar

Sitter och kollar på nån konstig film med dom andra som är klara, den handlar om lava,
 så vi bestämde oss för att, hihi jobbba om jordgubbar, eller det var mera jag :P

Jordgubbar
Jordgubbar är en hybrid i Smultron släktet. Som tillhör släktet rosor,
 så jordgubbar är en typ av ros. På latin heter det Fragaria ananassa.
Men egentligen tycker jag dom borde heta nått annat, typ mån gubbar..
eller nää, inge ,kul :P
Idag finns 800 företag med jordgubbar, i Sverige!! och det uppodlar 2700 hektar,
 som jag tror är nått stort !!
Det borde det vara iallafall, tänk, jooooordgubbar..
Jag är en jordgubbe, lixom jag går på gjorden, nej jag är ju en jordkvinna !!
Ni måste erkänna att jag är ganska smart, och jag tror mellanslaget påden här datorn är lite cp.
Men bara lite ..!!

OJOJOJ
20 000 ton skördas varje år, det motsvarar 2,2 kg per person, äter vi så mycket jordgubbar ?
Jag gillar ietn ens jordgubbar så mycket !
Fast man gör ju sylt och sånt också :P

Men vad är jordgubbem egentligen ?
En frukt eller ett bär ? enligt den botaniska vinkeln så är det en skenfrukt.
skenfrukt ?
En skenfrukt om ni undrar betyder uppsvälld bklombotten :S
och det är konstigt !

Nej fett coolt, frukterna är jordgubbens gula prickar! :D fett coolt !
Dom är mogna när det är rött !
Hur många visste det lixom :P

Måste fota jordgubabr i sommar alltså !!
Det är så somrigt, men jag har fakriskt itne gjort det :P

( nu kom det in fler i klassrummet, coh bara jag har en data, BÄÄÄST !! )
Och jag sitter och skriver om jordgubbar, det är lite konstigt, men nu har jag inget mer att säga om jordgubbar,
 fast det finns ju flera olika sorters jordgubbar, men det visste väl alla redan ..

Dom heter frazas på spanska tror jag, lärde mig i sexan ..
oj oj oj, det var länge sen !!


så här har vi veckans jordgubabr har jag bestämt !!

Vivi och Agnes, eller agnes Är till vänster :P

//Tara


1 Kommentarer
Agnes :D:

Va faan ! xD <3

2011-02-17 | 08:29:20
URL: http://isaygodbay.soclog.se

Kommentera här;

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: bara vi ser den

URL/Bloggadress:

Kommentar: